Hjemmeside optimering som gør en forskel

Med en optimeret hjemmeside får du bedre placeringer i Googles søgeresultater og flere henvendelser. Samtidig får dine kunder en bedre brugeroplevelse.

Hvorfor hjemmeside optimering?

Hvis du har en eksisterende hjemmeside hvor design og indhold grundlæggende er i orden, men hvor den ikke performer så godt i forhold til søgemaskine placeringer, hastighed eller konverteringsevne, så kan optimering af hjemmesiden være en rigtig god investering.

Jeg hjælper gerne med et specifikt område som f.eks. hastighedsoptimering, der de seneste år er blevet en vigtig konkurrence parameter for placeringer i Google. Ofte vil det dog kunne betale sig at få foretaget en samlet 360º optimering, hvor jeg går i dybden med alle de vigtigste parametre for en effektiv hjemmeside.

Nedenfor kan du læse mere om de forskellige områder af hjemmeside optimering.

Hjemmeside optimering

Hastighedsoptimering

Selv om din hjemmeside måske virker hurtig for dig, så er det langt fra sikkert alle dine potentielle kunder har samme oplevelse. Den oplevede hastighed afhænger nemlig af både internetforbindelse, den type enhed man benytter og om siden tidligere har været indlæst i din browser.

Du kan teste din hjemmesides hastighed med Google PageSpeed Insights, hvor resultatet gerne skal ligge i det grønne område fra 90 til 100.

En hjemmesides hastighed afhænger b.la. af den mængde af data der skal indlæses, og af hvordan den bagvedliggende kode er opbygget. Derfor handler en stor del af hastighedsoptimeringen om at reducere størrelsen af medier og optimere den kode som udgør hjemmesiden.

Der kan også være plugins som skal udskiftes, eller der kan være brugt et generisk tema som indeholder en masse overflødig kode. Det kan også være der skal kigges på det valgte webhotel, eller at der skal foretages andre tekniske optimeringer.

Teknisk søgeoptimering

Søgemaskiner som Google vil gerne vise det bedste og mest relevante indhold til deres brugere. De kigger derfor på en lang række faktorer for at vurdere hvilken plads i søgeresultaterne, en given side skal have i forhold til en given søgesætning. 

Man kan dele søgeoptimering op i henholdsvis On-site SEO, Off-site SEO og teknisk SEO. Som navnet antyder, så handler On-site om det der foregår på selve hjemmesiden som f.eks. sidens tekster. Off-site er eksterne ting, som links til din hjemmeside. Og det tredje område er så alt det tekniske, som f.eks. sikring af korrekt indeksering, struktur, interne links, hastighedsoptimering mv. 

Det jeg arbejder med i forbindelse med optimering af en hjemmeside, er den tekniske SEO og tildels On-site SEO. Ofte i samarbejde med eksterne SEO eksperter og marketingbureauer, som har behov for et optimalt fundament for deres løbende SEO arbejde.

Brugeroplevelse

Ved brugeroplevelse, eller UX (User eXperience) som det også kaldes, fokuseres der på den samlede oplevelse en bruger har på hjemmesiden.

UX er et bredt område som b.la. inkludere det visuelle, nyttighed, brugervenlighed, hastighed, troværdighed og meget mere. Kort sagt handler det om at møde brugerens behov og skabe positive følelser. 

For nogle typer hjemmesider kan den visuelle oplevelse være af stor betydning, og for andre er tilgængelighed og enkelthed vigtigere. Så det skal målrettes ud fra hjemmesidens formål, hvem der er målgruppen, og hvad deres behov er når de lander på din hjemmeside.

En god brugeroplevelse medvirker til et godt førstehåndsindtryk af din virksomhed, og øger muligheden for at et besøg fører til en henvendelse, et salg eller hvad der nu er sat af mål.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering som ofte omtales som CRO (Conversion Rate Optimization), har til formål at hjælpe brugeren til at foretage en ønsket handling, som f.eks. at kontakte din virksomhed.

Ofte er det kun en lille del af dem der besøger din hjemmeside, som ender med at foretage den handling som du ønsker. Det er helt naturligt at samtlige besøge ikke medføre den ønskede handling, men ofte kan selv små ting som at skifte farve på en knap, små ændringer i teksten eller et velplaceret telefonnummer resultere i en lille, men målbar forskel.

Der kan også være mere alvorlige årsager, som forhindre en besøgende i at foretage en handling selv om vedkommende gerne ville. Ved at benytte analyseværktøjer der kigger på de besøgenes færden på siden, kan man f.eks. finde ud af hvor på hjemmesiden folk falder fra, og derefter foretage de nødvendige tilpasninger.

Thomas - webbureauets indehaver
Thomas Balle
Webspecialist og indehaver af webkilde
Vil du høre mere om optimering af din hjemmeside?
Du er altid velkommen til at ringe til mig på tlf. 20 94 49 15 eller klikke på knappen nedenfor hvis jeg skal kontakte dig.
Bliv kontaktet