Alternativer til Google Analytics som er privatlivsvenlig og GDPR compliant

Google Analytics har i mange år været det foretrukne statistikværktøj blandt danske virksomheder, nok mest fordi det bare var standarden, eller fordi et web- eller marketingbureau havde anbefalet det. Men nu er det måske er ved at være tid til at finde et bedre og mere privatlivsvenligt alternativ til Google Analytics.


Hvorfor ikke bare bruge Google Analytics?

Jeg var blandt de første som skiftede til Google Analytics, da Google i 2005 købte webanalyseværktøjet Urchin og gjorde det gratis tilgængeligt for enhver. Indtil da havde jeg brugt et en statistikløsning som hed Opentracker, hvor jeg betalte efter antal sidevisninger, og da jeg dengang også drev en webportal med over 800.000 månedlige sidevisninger var det ikke helt billigt.

Gennem årene er der kommer stadig større krav til indhentning af samtykke når der benyttes cookies på en hjemmeside. Samtykkebokse er ikke ligefrem noget der fremmer hverken brugeroplevelse eller den visuelle fremtoning, og som webdesigner er brugeroplevelse noget jeg vægter meget højt. Derfor skiftede jeg i 2018 Analytics ud med Matomo. Derudover var der allerede dengang en del usikkerhed omkring privatliv og GDPR i forhold til Google Analytics.

I 2022 blev usikkerheden om hvorvidt det overhovedet er lovligt at bruge Google Analytics i EU landene noget mere håndfast, hvor Østrig, Frankrig og Italien har erklæret brugen af Google Analytics ulovligt, fordi det overfører personlige data til USA, og derfor er et problem i forhold til Schrems II-dommen. For nuværende (Juli 2022) er det endnu ikke klart om Google Analytics kan bruges lovligt i Danmark, men meget tyder på det er en god ide at se sig om efter alternativer. Datatilsynet kommenterede den Østriske afgørelse i januar, og det forventes der kommer nærmere vejledning inden længe.

Ud over bekymringer omkring privatliv og lovlighed ved brug af Google Analytics, er der faktisk også nogle andre fordele ved at vælge et Google Analytics alternativ. Flere af løsningerne er nemlig også mindre tunge for websitet, og så er de nemmere at bruge uden man behøver være dataanalytiker. Det er f.eks. nogle af grundene til jeg i dag bruge Plausible for både mit eget webbureau og for de fleste af mine kunders hjemmesider.

Vælg et godt Google Analytics alternativ til din virksomhed

Der findes mange forskellige statistikløsninger som kan bruges i stedet for Google Analytics, de fleste er betalingsløsninger, hvor prisen typisk afhænger af værktøjets kompleksitet og om man er villig til selv at hoste løsningen.

Inden jeg kigger nærmere på de tre alternativer til Google Analytics som jeg typisk anbefaler til mine kunder, vil jeg kort komme ind på hvad jeg ser som essentielt for et statistikværktøj, og som derfor danner grundlag for mine anbefalinger.

Mine krav til et statistikværktøj:

  • Nemt og hurtigt overblik af besøgstal over tid
  • Se hvilke sider folk besøger og hvor mange besøg hver enkelt side får
  • Kommer de besøgende fra andre sider, organiske søgeresultater eller betalte kampanger?
  • Hvor længe bliver de besøgene på hjemmesiden
  • God indikation af unikke besøgende og antal sidevisninger
  • Hvad er bounce rate (hvor mange kommer ind på siden og forlader den igen uden at se andre sider)
  • Mulighed for sporing af marketing kampanger og konverteringer
  • Hvilke slags enheder benytter de besøgene (desktop, laptop, tablet eller mobil)
  • Indikation af hvor besøgende omtrentlig kommer fra
  • Værktøjet skal være nem at bruge og forstå, også for ikke tekniske personer
  • Skal nemt kunne skaleres efter behov
  • Skal være letvægt og belaste
  • Skal være privatlivsvenligt og leve op til GDPR, helst uden brug af cookies

Derudover foretrækker jeg en hosted cloud løsning, frem for selv at skulle stå for teknisk drift og vedligehold. Der er ganske enkelt andre og vigtigere opgaver at tage hånd om på en hjemmeside, og når man indregner hosting, tidsforbrug og eventuelle softwarelicenser, så er cloud løsningen alligevel den mest økonomiske løsning.

Hvis du benytter et eksternt marketingbureau, så kan det være de har specielle behov for at kunne levere og dokumentere deres ydelser. Derfor er det altid en god ide, at rådføre dig med dem inden du foretager ændringer. Har du Webmaster service hos Webkilde, så tager jeg gerne dialogen med dit marketingbureau så vi i fællesskab kan finde en løsning der fungerer godt for både dig, dine besøgende og dit marketingbureau, og så får vi samtidig opsat eventuelle behov for samtykkedialoger korrekt.

Plausibe: Enkel og privatlivsfokuseret webstatistik

Plausible Analytics er lavet og hosted i EU. Der bruges ingen cookies og løsningen overholder GDPR, CCPA og PECR regulativerne - der er i det hele taget et stort fokus på privatliv. Men selv om privatlivsfokuseret statistik er er det store salgsargument for Plausible, så er der også flere andre fordele som gør det til et rigtig godt valg.

Plausible statistik visning

En sidegevinst ved privatlivsfokuseret webstatistik er, at der ikke er behov for samtykkebokse til GDPR og Cookies, som ofte går ud over brugeroplevelsen. Der sættes nemlig ingen cookies og der indsamles ingen personoplysninger.

De fleste vil uden videre kunne åbne kontrolpanelet til Plausible og få indsigt i hjemmesidens besøgstal, trafik kilder, mest besøgte sider og andre grundlæggende statistik data, uden der er behov for at tage et kursus eller have den store viden inden for dataanalyse.

Selv om der lægges meget vægt på enkelthed og brugervenlighed, så er der stadig funktioner som gør det muligt at se data om kampanger med UTM parametre, downloads, klik på udgående links og andre konverteringsmål.

Scriptet som skal indsættes på hjemmesiden er langt mindre en Google Analytics scriptet og belaster ikke hjemmesidens loadtid mærkbart.

Du får mere nøjagtige data, da der ikke er nogen dataindsamling som der skal gives samtykke til, og af samme årsag blokeres scriptet heller ikke i samme omfang af adblockers. Faktisk kan blokering af scriptet næsten helt omgås ved opsætning af en proxy.

Plausible er open source, og virksomhedens ejere et meget transparente om alt fra programkode til virksomhedens økonomi, som de fortæller åbent om i deres blog. De deler også deres egen statistikdata, har en offentlig roadmap, og går i det hele taget meget op i at være en etisk og åben virksomhed.

Den mindste pakke fra plausible koster 90 dollars om året ved 10.000 sidevisninger om måneden. De tilbyder også en gratis open source version hvis man selv ønsker at hoste løsningen.

Link: Plausible.io

Fathom Analytics: Privatlivsvenlig webstatistik

Fathom minder rigtig meget om Plausible, faktisk er de to stort set identiske for både opbygning og funktionalitet. Fathom et canadisk firma, men data er hosted i EU, så også her leves der op den såkaldte Schrems II-sag. Fathom lever også op til GDPR, CCPA og PECR regulativerne, og er fri for cookies.

Fathom statistik visning fra demo side

Fathom er ligeledes nem at bruge og giver indsigt i hjemmesidens besøgstal, trafik kilder, mest besøgte sider og andre grundlæggende statistik data. Her er også mere avancerede funktioner til tracking af kampanger med UTM parametre og andre events.

For at sikre at statistikdata ikke bliver blokeret af adblockers og lignende, så er det muligt at opsætte scriptet så det benytter et subdomæne frem for proxyløsningen som Plausible benytter. Resultatet er det samme og betyder man får nogle meget nøjagtige data.

Fathom har også simpel oppetids overvågning inkluderet, hvilket er et plus i forhold til Plausible, hvis man altså ikke benytter en dedikeret service til dette.

Som sagt minder Fathom og Plausible rigtig meget om hinanden, og det gør ikke den store forskel om du vælger det ene frem for det andet. Grunden til min personlige favorisering af Plausible skal findes i hvordan jeg oplever virksomhederne og personerne bage de to løsninger, og er således mere baseret på værdier frem for teknisk overlegenhed.

Den mindste pakke fra Fathom koster 140 dollars om året for op til 100.000 månedlige sidevisninger.

Link: usefantom.com

Matomo Analytics - Avanceret webstatestik som også har fokus på privatliv

Matomo er et stærkt Google Analytics alternativ hvis man har brug for nogle af de mere avancerede funktioner i Google Analytics. Matomo hed oprindeligt Piwik og har eksisteret stort set lige så længe som Google Analytics.

Statistikdata bliver gemt i EU og Matomo kan sættes op så det også lever op til GDPR og uden behov for samtykkebokse - men det afhænger af hvilke funktioner man ønsker at benytte og de indstillinger man foretager. Man kan f.eks. slå cookies fra og anonymisere IP adresser så disse ikke logges, men muligheden er der også for det modsatte.

Kontrolpanel i Matomo webstatistik

Her finder man alle de grundlæggende funktioner som de to foregående statistikløsninger tilbyder, samt funktioner som Funnels, User Flow, Heatmap, Session Recording, A/B testing, Form analyser, Tag manager og meget mere.

Frem for kun at at vise aggregerede data, er det også muligt at kigge på hvert besøg enkeltvis, hvilket sammen med funktionen til session recordings kan være meget nyttigt til at få en forståelse af præcist hvordan besøgende bruger hjemmesiden og hvordan de bevæger sigt rundt på sitet.

Jeg har selv brugt Matomo en årrække og det er et virkelig godt værktøj som i de fleste henseender er på niveau med mulighederne i Google Analytics, og på nogle områder endda er overlegen. Og med Matomo så ejer du selv dine data, og har mulighed for at overholde GDPR regulativerne. Men fordi Matomo også giver mulighed for at indsamle persondata i forskelligt omfang, så er det vigtigt man er opmærksom på præcist hvad der indsamles og at der informeres og indhentes samtykke i det omfang det er nødvendigt.

Matomo Cloud koster 1.740 kroner om året ved 50.000 månedlige visninger. Der er også mulighed for at hoste løsningen selv, og der findes et plugin til WordPress som er gratis. Ved selvhostning og Plugin udgaverne er de mere avancerede funktioner dog tilkøb.

Link: Matomo.org

Hvad bruger jeg selv?

Som tidligere nævnt er Plausible min typiske anbefaling og en løsning jeg selv har brugt flere år. Her på Webkilde skifter jeg løbende mellem forskellige værktøjer, så jeg hele tiden har en god fornemmelse for hvordan de forskellige løsninger virker og dermed har et godt grundlag for at give en informeret anbefaling til mine kunder, ud fra deres individuelle behov.

FAQ - Spørgsmål og svar om webstatistik

Hvad er webstatistik?

Med en løsning til indsamling af webstatistik kan man måle og analysere brugen af et websted, og dets ydeevne. Det kan bruges til at finde ud af, hvordan hjemmesiden og eventuelle kampagner performer, og hvor man skal sætte ind for at forbedre og optimere den fremtidige indsats.

Google Analytics, Plausible, Fathom, Matomo og HockeyStack er eksempler på værktøjer til indsamling af webstatistik

Er der ingen ulemper ved privatlivsvenlig statistik?

Jo der er også ulemper ved en privatlivsvenlig statistikløsning. Man kan f.eks. ikke spore et besøg på tværs af enheder, man kan heller ikke sammenkoble statistikdata for enkeltpersoner med andre data, fordi der er tale og aggregerede og anonyme data. Og af samme årsag kan man heller ikke lave målrettet markedsføring mod enkeltpersoner ud fra indsamlede data.

Men for de fleste virksomheder opvejer fordelene ulemperne. Man får en bedre brugeroplevelse, da besøgende ikke møder en samtykkedialog som tigger om accept til indsamling af personoplysninger. Og da mange privatlivsvenlige statistiksystemer er mere enkle, kan det forbedre hjemmesidens hastighed hvilket både er en fordel for placeringer i Googles søgeresultater og for brugeroplevelsen. En mere enkel løsning er også nemmere at bruge og forstå for virksomhedens ledelse.

Er det nødvendigt at have webstatistik på sin hjemmeside?

Det er ikke nødvendigt at indsamle webstatistik, men uden kan det være svært at vide om man får det optimale udbytte af at have en hjemmeside, og om der evt. er problemer med den. Webstatistik er et værktøj som kan bruges i samspil med med andre værktøjer som Google Search Console, oppetidsovervågning, session recording og løbende tjek af pagespeed, for dermed at sikre virksomhedens hjemmeside altid er i topform.

Går det ud over søgeplaceringer at fjerne Google Analytics?

Jeg har flere gange oplevet at folk kun bruger Google Analytics fordi de tror det hjælper dem til bedre placeringer i søgeresultaterne. Jeg ved ikke hvor den misforståelse kommer fra, men intet tyder på at Analytics har en positiv eller negativ indflydelse på SEO.

Plausible som som er mit foretrukne værktøj til webstatistik, har selv modtaget en del spørgsmål i den retning og skrevet en blogindlæg om det med referencer til udtalelser fra Google ansatte. Det kan du læse her.

Hastigheden på en hjemmeside kan dog have en lille indflydelse på SEO og da GA4 scriptet fra Google er lidt tungt i forhold til f.eks. Plausible, så kan det måske alligevel være en lille fordel af skifte væk fra Analytics.

Indholdsfortegenlse
Thomas - webbureau
Brug for hjælp til virksomhedens hjemmeside?
(+45) 20 94 49 15
mail@webkilde.dk
Thomas Balle
Indehaver af Webkilde