Hjemmeside optimering

Med en optimeret hjemmeside får du bedre placeringer i Googles søgeresultater og flere henvendelser. Samtidig får dine kunder en bedre brugeroplevelse.

Vi udfører 360º hjemmeside optimering der gør en forskel

En flot hjemmeside gør det ikke alene. Det der ligger under "motorhjelmen" er mindst lige så vigtig som det visuelle, når man gerne vil findes i søgemaskiner og konvertere hjemmesidebesøg til henvendelser, salg eller hvad der nu er målet med hjemmesiden.

Når vi laver hjemmesider til vores kunder har vi altid et stort fokus på optimering fra starten. Men vi tilbyder også optimering af eksisterende hjemmesider, og løbende tilpasninger i forhold til udviklingen på internettet og i din forretning.

Kontakt os og få en snak om potentialet: (+45) 20 94 49 15

Optimering af hjemmeside

Vigtige indsatsområder for en effektiv hjemmeside

Hastighed

En hurtig hjemmeside har aldrig været vigtigere. Mange forlader hellere siden, end vente et par sekunder, og nogle gange er dine potentielle kunder på en langsom mobilforbindelse.

Søgemaskiner (SEO)

Søgemaskiner er en vigtigt kilde til trafik på hjemmesiden, og her er gode gode placeringer i søgeresultaterne afgørende. Dine kunder går sjældent om på side tre for at finde dig.

Brugeroplevelse (UX)

Den måde vi oplever besøget på en hjemmeside, påvirker i høj grad hvordan vi opfatter en virksomhed, og det den tilbyder. Derfor er UX design, mindst lige så vigtig som SEO.

Konvertering (CRO)

Din hjemmeside har et formål, både for dig og dine kunder. Det mål skal din hjemmeside understøtte bedst muligt, og her er der mange faktorer vi kan måle og skrue på.

Hjemmeside optimering er mere end et ensidigt fokus på SEO

Mange virksomheders hjemmesider, er så dårligt optimeret, at det går betydeligt ud over det udbytte virksomheden kunne have fået af sin hjemmeside.

Og når der så bliver gjort noget ved en ineffektiv hjemmeside, så er det ofte et ensidigt fokus på optimering i forhold til søgemaskiner. Det giver selvfølgelig mere trafik, som normalt også medføre flere henvendelser, men det er stadig det svageste led som sætter begrænsningerne.

Derfor er det vigtigt man udover SEO også foretager hastighedsoptimering, sikrer en god brugeroplevelse og kigger på andre faktorer som kan forbedre konverteringen. Faktisk så hænger det hele lidt sammen, for uden trafik fra søgemaskiner, er det nok begrænset hvor mange besøg der er at konvertere. Og en hurtig hjemmeside med en god brugeroplevelse har ikke kun indflydelse på konvertering, med faktisk også søgeplaceringer.

gratis gennemgang af din virksomheds hjemmeside

Vi tilbyder en gratis potentialeanalyse, hvor vi sammen gennemgår din hjemmeside og kigger på det aktuelle optimeringsniveau. Herefter får du vores anbefaling af primære indsatsområder og et tilbud på løsning af disse.

Det vi gør når vi arbejder med hjemmeside optimering

I det følgende kigger vi lidt mere på de primære indsatsområder som oftest er en del af vores hjemmeside optimering.

Hastighedsoptimering

En hjemmesides hastighed afhænger i store træk af hvor meget data der skal hentes og indlæses på enheden i form af tekst, medier og kode. Derfor handler en stor del af hastighedsoptimeringen om at reducere størrelsen af medier og optimere den kode som udgør hjemmesiden. Sidder man ved en moderne computer med en hurtig netforbindelse, vil de fleste sider opleves som hurtige, men for mange brancher kommer hovedparten af potentielle kunder fra en mobiltelefon hvor mobilforbindelsen ikke altid er optimal, eller hvor den benyttede enhed ikke er helt ny eller har begrænsede ressourcer.

Det webhotel hvor hjemmesiden ligger kan også være en flaskehals, enten fordi det ikke har nok ressourcer i forhold til belastningen, eller fordi der er tekniske indstillinger som ikke er sat optimal op. Derfor er det også et område vi kigger på.

Og endeligt kan der være udfordringer med hjemmesidens CMS. WordPress er et fantastisk CMS, men der kan ofte foretages optimeringer som giver en bedre performance. Det er dog typisk det valgte tema eller plugins som er den store synder, når en hjemmeside er for langsom. Derfor tager vi et grundigt kig på valgte plugins og om der måske bør laves ændringer til temaet, samtidig foretager vi en række tekniske optimeringer som kan forbedre den samlede hastighed.

Du kan teste din hjemmesides aktuelle hastighed med Google PageSpeed Insights. Resultatet skal gerne ligge i det grønne område fra 90 til 100.

Hastighedsoptimeret hjemmeside

Teknisk SEO & hjemmesidens indhold

Der er flere forskellige faktorer som spiller ind når Google og andre søgemaskiner skal tildele en hjemmeside en plads i deres søgeresultater.

Hjemmesidens indhold skal selvfølgelig være relevant i forhold til den søgning som brugeren foretager. Det er jo i Google's interesse, at lever lige præcist det resultat som bedst matcher det deres brugere søger efter. Og selv om Google efterhånden er blevet ret gode til at forstå relationen mellem det søgte og hjemmesidens indhold, så skal de nogle gange hjælpes lidt på vej. Derfor gennemgår vi tekste og andet indhold med henblik på højere placeringer for de mest relevante søgninger.

Der kan også være mange tekniske justeringer som kan forbedre placeringerne, eller gøre dem mere tydelige og dermed forøge chancen for det netop er din hjemmeside der klikkes videre til. Derudover arbejder vi som nævnt også med hastighedsoptimering og brugeroplevelse, som også er begyndt at have en betydning for Googles vurdering af en hjemmeside.

Derudover er det vigtigt der er gode links af høj kvalitet som peger på din hjemmeside og dens undersider. Google ser nemlig disse links som en slags anbefaling, og det har derfor også en betydelig indflydelse på hvor godt man ligger i søgeresultaterne. Eksterne links er dog ikke noget, vi arbejder med i forbindelse med hjemmesideoptimering, da vores fokus er selve hjemmesiden - vi har dog nogle dygtige samarbejdspartnere som kan hjælpe her hvis der er behov for det.

Teknisk SEO

Den gode brugeroplevelse

Brugeroplevelse eller det der ofte omtales som UX design, er en af tidens helt store trends. Og det er med god grund, for den måde vi oplever en hjemmeside, har en afgørende betydning for hvordan vi opfatter den bagvedliggende virksomhed og dens produkter.

Brugeroplevelse handler om meget mere end et flot visuelt design, wauw oplevelse og branding - for mens det selvfølgelig er vigtig, så må man ikke glemme at brugeren kom til siden med et specifikt formål. Derfor kigger vi også på opbygningen af hjemmesiden og dens informationsarkitektur, samt brugervenlighed og korrekt visning og funktionalitet på alle typer enheder.

For at kunne levere den bedste brugeroplevelse, er det også nødvendigt at vide hvem de potentielle kunder er, herunder deres motivation, følelser, vaner eller hvad der nu er relevant. Det gør at vi bedre kan fortæller den historie som resonere hos kunden, og optimere både indhold og design i forhold til en eller flere forskellige kundetyper.

Udover optimering af brugeroplevelsen på selve hjemmesiden, så går vi også gerne mere i dybden med de aspekter af UX design, der ligger udover selve hjemmesidebesøget, det vil dog ofte være som et større selvstændigt projekt.

Brugeroplevelse på hjemmeside

Konverteringsoptimering

Sidst men ikke mindst, så kigger vi også på hvad vi kan gøre for at optimere konverteringen på hjemmesiden - en hjemmeside har trods alt et formål den skal opfylde. Nogle gange handler det bare om at levere information til nye og eksisterende kunder, andre gange skal besøget gerne resultere i en henvendelse eller et salg.

Alle de foregående punkter af hjemmesideoptimeringen, har faktisk indflydelse på konverteringen. Men der kan også være mange andre små ting, som kan øge konverteringen, måske skal man ændre farven på en knap eller måske kan et velplaceret telefonnummer eller en kontakt formular, resultere i en målbar forskel.

Når vi arbejder med konverteringsoptimering, så starter vi ofte med at kigge på hjemmesidens faktiske besøg. Her kan vi f.eks. gøre brug af Session Recordings, som er små optagelser af hvordan brugeren bevæger sig rundt på hjemmesiden. Vi kan også foretage A/B tests, hvor vi laver to versioner af en side og så ser på hvilken der resultere i flere henvendelser eller salg.

Konverteringsoptimering er ofte en proces som tager længere tid, og det kræver en vis mængde trafik på hjemmesiden. Mange gange kan vi dog også trække på vores erfaring, for hvad der virker bedst.

Optimering af konvertering

Fokus på det du har mest brug for

Som du måske allerede har fået indtryk af, så kan hjemmesideoptimering, hurtigt blive ganske omfattende og være tidskrævende. Når vi arbejder med optimering af din hjemmeside, så kigger vi selvfølgelig på hvad der giver mest værdi i forhold til præcist din virksomhed og dens hjemmeside.

Alt efter virksomhedens størrelse og budget, kan der være stor forskel på hvor meget det kan betale sig at gå i dybden med de forskellige optimeringspunkter. Der er dog næsten altid nogle "lavt hængende frugter", som kan skabe høj værdi i forhold til omkostningerne, og det er selvfølgelig dem vi først tager udgangspunkt i.

Ofte vil en simpel hastighedsoptimering, resultere i bedre placeringer i Google og samtidig vil der være færre som falder fra ved første sidevisning. Så selv om man bør have fokus på alle områder af hjemmesideoptimeringen, så er det også et spørgsmål om hvad der best betaler sig i det enkelte tilfælde. Derfor tilbyder vi også en gratis potentialeanalyse og laver gerne et skræddersyet tilbud på netop den del af hjemmesideoptimeringen du har mest brug for.

Skal vi tage en snak om optimering af din virksomheds hjemmeside?