Vedligehold af en WordPress hjemmeside

Enhver hjemmeside kræver løbende vedligeholdelse og overvågning, og det er især vigtigt når det drejer sig om en virksomheds hjemmeside, da det ofte er her potentielle kunder får et førstehåndsindtryk af virksomheden.


Hvem er denne artikel for?

Hvis du har fået leveret en hjemmeside fra Webkilde og tilvalgt webmaster service, så kan du stoppe med at læse allerede nu, og læne dig tilbage med vished om, at jeg tager mig af alt det nedenstående og mere til.

Hvis du derimod gerne selv vil stå for den løbende service af virksomhedens hjemmeside, så får du her nogle af de mest nødvendige ting, du som hjemmeside indehaver bør være opmærksom på.

Jeg har med vilje undladt de lidt mere tekniske ting som database optimeringer, staging sites og lignende.

Hvad sker der hvis en hjemmeside ikke opdateres?

Du kan være heldig din hjemmeside klarer sig længe uden opdateringer, men det er ikke en chance som er værd at tage.

WordPress og tilhørende plugins bliver løbende opdateret med nye funktioner og sikkerhedsopdateringer, og det er hovedsagligt sikkerhedsopdateringerne som er vigtige, da man ellers risikere at siden bliver hacket, hvilket kan medføre tabte eller kompromitterede data, en ødelagt hjemmeside eller at man som virksomhed uvidende begynder at inficere sine potentielle kunder med malware. Så det kan blive både dyrt og pinligt, at sløse med de løbende opdateringer.

Udover de tekniske opdateringer, er der også opdatering af indhold og måske lidt lejlighedsvis tilpasning af design. Den del er dog ikke særlig kritisk, selv om det selvfølgelig bidrager til det samlede indtryk.

Backup

De fleste webhoteller kommer med 30 dages løbende backup (det gør dit webhotel også hvis det hostes hos Webkilde). Det kan sikre dig hvis du skulle lave en alvorlig fejl, men det er en rigtig god ide, også at have en ekstern backup som går længere tilbage, på den måde er du også sikret hvis du først opdater en fejl eller et hack efter de 30 dage. Samtidig kan du nemt lave en manuel backup inden en opdatering.

Der findes mange løsninger til backup af WordPress, en af de mere kendte løsninger er Updraftplus, og jeg synes personligt godt om Wpvivid, hvor du kan tage backup til dit eget cloud lager som f.eks. Dropbox. 

Af hensyn til sikkerhed og backuppens anvendelighed, så er det ikke en god ide at gemme backups lokalt på hjemmesiden, så brug en eller anden form for cloud service.

Opdatering af WordPress og Plugins

Dette er nok det vigtigste af alle de opgaver der følger med en hjemmeside, og du bør som minimum få det gjort hver anden uge. 

Det kan dog være en god ide at springe store opdateringer over, som typisk hedder noget med X.0.0 (som når man fx. går fra 4.7.3 til 5.0.0), da der her er større risiko for at noget ikke spiller sammen, og at det derfor kan være nødvendigt at tilbageføre en backup.

Du kan nemt tjekke om du kan springe en opdatering over ved at kigge på versions detaljerne. Står der her noget med "security fix" eller lignende, så skal det gøres straks, ellers sker der sjældent noget ved at vente lidt.

Opdater og tjek siden bagefter

  1. Lav først en backup.
  2. Opdater derefter et plugin ad gangen, og tjek om alt ser rigtig ud på hjemmesiden bagefter.
  3. Opdater nu WordPress hvis der også er en opdatering her.
  4. Opdater dit WordPress Tema, med mindre din hjemmeside bruger en løsning som feks. Oxygen der har frakoblet Tema funktionen.
  5. Kig hjemmesiden igennem, så du sikrer dig at alt ser ud som det skal.

Hvis siden pludselig ser forkert ud

Langt de fleste gange forløber en opdatering hurtigt og uden problemer, men der kan være ting som kræver din opmærksomhed efter en opdatering. Lad være med at gå i panik hvis hjemmesiden pludselig ser helt forkert ud, løsningen er ofte simpel som fx. at du lige skal nulstille sidens cache, og fordi WordPress er så udbredt, så vil du sandsynligvis nemt kunne finde en løsning på Google, ellers vil dit webbureau helt sikkert kunne løse det til timepris, selv om du ikke har en serviceaftale med dem. Og derudover så har du jo husket at tage en backup først.

Det er muligt at slå automatiske opdateringer til for de fleste plugins, og WordPress vil også opdatere mindre opdateringer selv. Men jeg vil altid anbefale en manuel opdatering, så du opdager fejlen med det samme og ikke en uge efter, og så det er dig og ikke en kunde der opdager fejlen først.

Sikkerhed

Det kan være en god ide at have et eller flere sikkerheds plugins, som kan blokere for kendte trusler og samtidig foretage malware scanning, lidt som du kender det fra antivirus til computeren.

En af de mere populære løsninger er Wordfence, en anden og måske lidt mere brugervenlig løsning er Defender Pro, som både fås i en begrænset gratis udgave og i en betalings udgave.

Har du fået udviklen din hjemmeside hos Webkilde, er der allerede foretaget en række sikkerheds forbedringer af WordPress. Har du selv valgt at servicere hjemmesiden er der installeret et af de gratis sikkerhedsplugins, som kan udskiftes eller opgraderes efter behov. Og har du Webmaster Service så følger der et par premium sikkerheds plugins med.

Overvågning

Der kan opstå pludselige eller periodiske fejl på en dynamisk hjemmeside, og hvis din hjemmeside er nede gennem længere tid, så kan det koste både kunder og placeringer i søgemaskinerne.

Jeg bruger en lang række værktøjer til overvågning af de hjemmesider jeg varetager webmaster opgaverne for. Her overvåger jeg ting som oppetid, indholds test, domæne udløb/blacklist, SSL certifikat, PageSpeed og Google Search Console. Nogle af værktøjerne kræver et abonnement, mens andre er gratis, de to sidst nævnte her koster ikke andet end lidt tid.

Statuscake er et prisvenligt værktøj som både kan teste oppetid, domæne, SSL og PageSpeed, det findes også i en gratis udgave som er begrænset i funktionalitet men trods alt bedre end ingen ting.

Noget så simpelt at sætte virksomhedens hjemmeside som startside i din browser, kan også hjælpe med at fange visuelle fejl som mange af de billige værktøjer ikke er i stand til at opdage.

Plugin licenser

WordPress er i sig selv et open source CMS som er gratis, og der findes også mange tusinde plugins som er helt gratis at benytte. Alligevel er der ofte behov for betalte software licenser, lige som du kender det fra noget af den software der benyttes på virksomhedens computere.

Dem der sidder og udvikler de forskellige plugins, gør det sjældent bare for fornøjelsens skyld, og mange gratis plugins er derfor ofte begrænsede udgaver som kan opgraderes til en premium version for at få den fulde funktionalitet.

Selv om gratis software måske kan lyde tillokkende, så kan det godt betale sig at vælge de betalte plugins. Dels får du typisk bedre funktionalitet og support, og når pluginudvikleren har en fornuftig forretningsmodel med årlige licensindtægter, så er det også mere sandsynligt det valgte plugin bliver vedligeholdt og udviklet.

Hvis et plugin ikke bliver udviklet aktivt, så kan det betyde at det pludselig ikke længere er kompatibel med resten af hjemmesiden, eller at der er sikkerhedshuller som ikke bliver lukket. 

Så sørg for at vedligeholde software licenser og foretag opdateringer når der er en ny version af et plugin.

Har din virksomhed fået dens hjemmeside fra Webkilde, så er licensomkostninger til de funktionelt nødvendige plugins medtaget i den pris du har betalt for hjemmesiden. Og har du tilvalgt webmaster service, så får du også adgang til en række yderligere premium plugins, uden selv at skulle betale de løbende licensomkostninger. 

Redigering af indhold

Der vil indimellem være behov for at ændre i hjemmesidens tekster, billeder og andre medier. Det kan være hvis en service eller et produkt skal ændres, hvis der er nye medarbejder info og meget andet. 

En WordPress hjemmeside er heldigvis brugervenlig og forholdsvis nem at redigere i, men mange laver ofte fejl som kan gå ud over hjemmesidens effektivitet. Her er nogle typiske fejl, så du kan undgå dem.

  1. Billeder bliver ikke skalleret i den rigtige størrelse eller optimeret til webbrug, hvilket kan gå ud over hjemmesidens hastighed.
  2. Video uploades i for høj opløsning og uden korrekt komprimering, hvilket kan betyde besøgende oplever en video som er lang tid om at starte eller som hakker.
  3. Man foretager selv store ændringer som forringer den brugerrejse som oprindeligt var tænkt ind i indhold og design, og forringer dermed hjemmesidens konverteringsevne.
  4. Når tekster opdateres, og man har en flersproget hjemmeside, så glemmes de oversatte sprog nogle gange.
  5. Indhold ændres væsenligt, men man glemmer at tilpasse metabeskrivelser og title tags tilsvarende, og det kan gå ud over søgeoptimeringen.

Lovgivning

De forskellige krav til den digitale tilstedeværelse ændres hele tiden, og det gælder også når det kommer til lovgivning. Det er derfor også et område du bør følge med i, når du selv varetager en hjemmesidens webmaster opgaver.

For tiden er det især ting som brug af 3. parts services som fx. Google Analytics og andre tracking løsninger som står for skud, samt hvordan man skal indhente samtykke mv.

FAQ

Nedenfor kan du finde svar på nogle typiske spørgsmål om vedligehold af en WordPress hjemmeside.

Hvad sker der hvis jeg ikke fornyer licensen til et plugin?

Det er lidt forskelligt og afhænger af det enkelte plugins licens betingelser. Men typisk vil du kunne fortsætte med at bruge det pågældende plugin, du vil bare ikke modtage opdateringer eller support fra udvikleren. Så på den korte bane sker der ikke noget ved det, men hvis der bliver fundet sikkerhedshuller så vil du ikke modtage rettelser som lapper sikkerhedshullet, hvilket udgør en risiko for din hjemmeside, dens data og for dem der besøger siden.

Kan jeg ikke bare aktivere automatiske opdateringer?

Personligt slår jeg altid automatiske opdateringer fra, det gør jeg fordi de fleste af mine kunders websites er forretningskritiske, og jeg ønsker ikke tage nogen chancer på deres vegne. 

Hvis du selv har ansvaret for vedligehold af virksomhedens hjemmeside, kan du vælge den løsning der passer bedst for dig - bare du husker at holde det hele opdateret og får tjekket alting virker som det skal efter en opdatering

Jeg har et plugin som der ikke er kommet opdateringer til i over et år, er det er problem?

Det kan blive et problem, hvis sikkerhedshuller ikke bliver lukket, og på sigt kan det pågældende plugin og dermed dele af hjemmesiden holde op med at virke.

Virksomheden eller pensonen bag det pågældende plugin har højst sandsynligt stoppet udviklingen. Du bør derfor snarest finde et alternativ som bliver aktivt vedligeholdt.

Nogle små custom plugins som måske bare indeholder et par funktioner, behøver dog ikke kræve opdateringer ret ofte.

Jeg gider ikke besværet med alle de opdateringer, kan jeg ikke bare lade det være?

Det er alt for risikabelt bare at lade en hjemmeside passe sig selv, og så håbe på det bedste. Men det er ofte muligt at lave en serviceaftale med det bureau der har lavet hjemmesiden, og på den måde frigøre egne og medarbejders ressourcer.
Har du fået lavet en hjemmeside hos Webkilde, så har mulighed for at få billig webmaster service.

Indholdsfortegenlse
Thomas - webbureau
Brug for hjælp til virksomhedens hjemmeside?
(+45) 20 94 49 15
mail@webkilde.dk
Thomas Balle
Indehaver af Webkilde