Professionel hjemmeside

Vi er specialiseret i moderne og effektive hjemmesider som skaber resultater for vores kunder. Her kigger vi lidt på vores definition af en professionel hjemmeside, og hvordan du tester din hjemmesides kvalitet.

Hvad er en professionel hjemmeside?

Webbureauer og diverse hjemmeside-sælgere bruger ofte udtrykket "professionel hjemmeside" når de skal sælge et webdesign - det gør vi såmænd også. Men hvad er en professionel hjemmeside egentlig?

Helt generelt kan man måske sige en professionel hjemmeside bare er en hjemmeside der bruges erhvervsmæssigt. Ordet professionel giver nok også en forventning om, at designet er udført ud med en høj faglig standard.

Faktum er dog, at der kan være en enorm forskel på kvaliteten af en hjemmeside fra to forskellige leverandører, måske fordi vi hver har en forskellig mening om hvad en professionel hjemmeside indebærere. Derfor vil vi her snakke lidt om, hvad vi hos webkilde mener når vi kalder vores hjemmesider professionelle.

Professionelle hjemmesider

En professionel hjemmeside ifølge Webkilde

Vores klienter er hovedsagligt små og mellemstore virksomheder, der ønsker at erhverve og fastholde kunder gennem deres hjemmeside. De kan således ikke nøjes med et færdiglavet eller let tilpasset WordPress tema, men har brug for en professionel kvalitetsløsning, der kan klare sig i et konkurrencepræget marked.

Det er ikke svært at lave en flot hjemmeside, men der hører meget mere til en god og effektiv hjemmeside - for professionelt webdesign handler kun delvis om det man umiddelbart kan se. Vi har herunder opstillet fire vigtige punkter som vi mener er afgørende for en professionel erhvervshjemmeside.

1 Skræddersyet design

Et unikt design der er skræddersyet til at matche virksomhedens brand og dens målgruppe virker langt bedre end et generisk design. Når nærmeste konkurrent kun er et klik væk på nettet, så er det vigtig hjemmesidens besøgende får et godt førstehåndsindtryk af virksomheden og dens produkter / ydelser. Af samme grund arbejder vi også med UX design, som sikre de besøgende en god brugeroplevelse.

2 Performance optimeret

Det der ligger under "motorhjelmen" er mindst lige så vigtigt som det visuelle design. For når man skal konkurrere om placeringer i søgemaskiner og potentielle kunders opmærksomhed, så er emner som Teknisk SEO og indlæsningshastighed afgørende for hjemmesidens design. Derudover skal hjemmesiden naturligvis fungere optimalt og fejlfri på alle typer enheder.

4 Del af en samlet strategi

En virksomheds hjemmeside er en vigtig del af dens forretning, fordi det ofte er det første kontaktpunkt for nye kunder, og fordi den danner fundament for de fleste markedsføringstiltag. Men hjemmesiden er kun en del af den samlede strategi for erhvervelse og fastholdelse af kunder - derfor bør man altid tænke andre digitale og offline tiltag med ved design af en ny hjemmeside.

3 Værdiskabende mål

En professionel hjemmeside er typisk sat i verden for at skabe værdi for virksomheden bag. Formålet kan være at få flere henvendelser fra nye kunder, sælge et produkt / ydelse, eller blot formidle information. Uanset hvad målet er, så skal den kunderejse som føre mod målet tænkes ind i designet fra starten. Og ofte kan det betale sig at foretage efterfølgende konverteringsoptimering på baggrund af besøgsdata.

Mere om professionelt webdesign

Ovenstående er kun nogle af de ting vi arbejder med når vi laver skræddersyet webdesign, du kan læse mere om vores proces for hjemmeside design her.

Sådan kan du selv teste din hjemmeside

Bare fordi en hjemmeside ser pæn ud, så er det ikke nogen garanti for den egner sig til professionel erhvervmæssigt brug, eller at den er lavet af en professionel webdesigner for den sags skyld. Der findes nemlig en lag række programmer og services, som nemt og hurtigt kan bygge en hjemmeside ud fra et par præfabrikerede blokke eller et generisk tema som blot tilpasses lidt. Resultatet kan også se flot ud på overfladen, men der følger ofte performance problemer og forringet konvertering med den slags løsninger - så man sparer lidt på selve designet, men de samlede omkostninger i øgede marketing udgifter og tabte leads kan hurtigt blive større.

Lighthouse performance rapport

Google Lighthouse er et open-source værktøj som kan bruges til at måle en hjemmesides performance. Værktøjet kigger først og fremmst på områder der relatere til hjemmesidens hastighed, men der er også fokus på tilgængelighed, SEO og bedste praksis for webudvikling.

Man kan måle i forhold til en desktop computer og en mobil, og her bør man altid tage udgangspunkt i mobil versionen, da det er her der er de største krav og det er her der er mest at tabe ved en dårlig optimeret hjemmeside.

Lighthouse fås som et plugin til Chrome og Firefox. Chrome versionen fungere også fint til den nye Edge browser. Når man kører testen fra gang til gang, kan der være små afvigelser, kør derfor testen mere end en gang for at få et gennemsnit.

Test af professionel hjemmeside
Eksempel på resultat fra måling af webkilde's mobil version.

Google PageSpeed Insights

Google's PageSpeed minder rigtig meget om Lighthouse, og PageSpeed bruger da også samme algoritmer som LightHouse. Forskellen er at PageSpeed udelukkende kigger på performance relateret til hastighed, derudover bruger PageSpeed en kombination real-world data og data fra den kørte test - derfor kan der være små afgivelser i den score man får, men typisk er de meget tæt på hinanden.

Test af mobilvenlighed

Mobilvenlige hjemmesider har efterhånden været en hel naturlig del af webdesign i mange år, så med mindre du sidder med en meget gammel hjemmeside så er den nok mobilvenlig. Der kan dog stadig være opstået ting hen af vejen som kan give problemer, så det er stadig værd at køre en hurtig mobilvenligheds test. Man skal dog vær opmærksom på den slags syntetiske tests, ikke fange rent visuelle fejl, så det er også en god ide at kigge hjemmesiden igennem på en eller flere forskellige mobiler og tablets.

Test af mobilvenlighed

Test af søgemaskineoptimering

Ordet søgemaskineoptimering referere til alt det der har indflydelse på placeringer i søgemaskiner som Google. Det er et bredt område som bl.a. handler om sidens indhold, den bagvedliggende kode, links til siden og meget mere. Når vi snakker om et professionelt hjemmeside design, så er det den tekniske SEO som er relevant, men ofte leveres en hjemmeside også med SEO venlige tekster og andre tiltag som skal give den nye hjemmeside en god start.

Fordi SEO dækker over så mange områder, og fordi det i princippet kun er Google det ved helt præcist ved hvilke faktorer de medregner i rankingen, så er det ikke helt så enkelt som ved en test af hastighed og kodekvalitet. Der findes dog en lang række værktøjer, som kan give et ganske retvisende billede af hvordan det står til med hjemmesidens søgeoptimering. De fleste af den slags værktøjer er ret omfattende og koster penge. Vores favorit for den almindelige hjemmesideejer er det danskudviklede Morningscore, men man kan også tage et kig på et freemium værktøj som Ubersuggest.

Google Search Console

Search Console er et must for alle hjemmeside ejere (med mindre man har overvågning inkluderet i en evt. service aftale). Det er ikke et værktøj der hurtigt scanner hjemmesiden for fejl som de andre værktøjer, til gengæld kan man modtage notifikationer om problemer på websitet så snart google opdager dem. Derudover er kan man få rapporter om søgetrafikken og effektiviteten i Googles website, samt en masse andre informationer som er relevante i forhold til søgeplaceringer og websitets tekniske tilstand.

Search Console
Har du brug for en professionel hjemmeside til din virksomhed?