Test af hjemmeside

Test selv om din hjemmeside er god nok

Thomas Balle
06. maj. 2020

Som indehaver af et webbureau, møder jeg ofte virksomhedsejere eller webansvarlige som kontakter mig, fordi de ikke rigtig synes de får nok ud af virksomhedens hjemmeside og marketingkroner.

Nogle gange er hjemmesiden ganske enkelt forældet, fordi den ikke er fulgt med den digitale udvikling. Men andre gange har man lige købt en ny hjemmeside med et virkelig flot design – rent visuelt. Problemet er bare, at en pæn hjemmeside i sig selv ikke er nok til, at holde på de besøgende og endnu vigtigere omsætte besøg til kunder.

Desværre er der mange som sælger hjemmeside designs, hvor den leverede hjemmeside måske ser flot ud, men hvor en stor det af det der ligger til grund for en god resultatskabende hjemmeside ikke er opfyldt. Og da mange af de vigtigste punkter er af teknisk karakter, kan det være svært for den enkelte hjemmesideejer at gennemskue.

Her får du nogle enkelte værktøjer som kan hjælpe dig med at teste nogle af de ting der kan være årsag til at du ikke får nok værdi ud af din hjemmeside – selv om den måske er flot.

  1. Test om hjemmesiden er for langsom
  2. Se om der er fejl i hjemmesidens kode
  3. Er hjemmesiden optimeret til søgemaskiner?
  4. Gennemgå det visuelle design på flere enheder
  5. Husk kunderejse, brugeroplevelse og konvertering

Note: De specifikke værktøjer er valgt ud fra, at det skal være så nemt som muligt for den almindelig hjemmesideejer at få et hurtigt overblik over hjemmesidens kvalitet, og at det helst ikke skal koste noget. Vi går ikke i dybden med resultater og løsninger, da formålet med dette indlæg blot er at give dig en indikator for hvor god din hjemmeside er. Som professionelt webbureau, benytter vi nogle helt andre og meget dyre værktøjer som giver os det bedste udgangspunkt for at hjælpe vores kunder.

Er din hjemmeside for langsom?

En hjemmesides hastighed betyder rigtig meget. Det gør det fordi folk i dag forventer at hjemmesiden vises øjeblikkeligt, og gør den ikke det, så er de hurtigt tilbage til søgeresultaterne. Og selv om de fleste har hurtige bredbåndsforbindelser, så kan dine potentielle kunder sagtens stå et sted med en langsom mobilforbindelse.

En langsom hjemmeside koster ikke kun kunder på den direkte måde, Google tager nemlig hjemmesidens hastighed med som en ranking faktor, når de skal give din hjemmeside en plads i deres søgeresultater. Og en langsom hjemmeside giver dårligere placeringer.

Test:
Du kan teste din hjemmesidehastighed via Google Page Speed Insights. Her skal din score helst ligge oppe i det grønne område – både for mobil og desktop versionen. Hvis du vil kigge lidt nærmere på hvad der måske kan være skyldig i en dårlig hastighed, eller vil se hvordan set ser ud i forskellige browsere og lokationer rundt om i verden, så har Uptrends et fint værktøj.

Eksempel:
Billedet her under vises resultatet for en webside jeg har optimeret for en kunde. Som det fremgår af før-scoren, så var siden virkelig dårlig optimeret da jeg fik den ind, men efter optimeringen så det bedre ud, og det resulterede i en stigning af visninger i Google på over 200 procent – så en hastighedsoptimeret hjemmeside kan virkelig betale sig.

Forskel af optimeret og ikke-optimeret hjemmeside

Du kan læse mere om hastighedsoptimering her.

Test hjemmesidens kode

Mens det er forholdsvist subjektivt hvordan den visuelle fremtoning af en hjemmeside opfattes, så er det til gengæld ret nemt at teste og om den kode der udgør hjemmesidens opbygning er i orden – og det er desværre langt fra tilfældet for mange hjemmesider, og det kan have stor store konsekvenser fordi det kan skabe problemer for hvordan siden vises og fungerer. Også selv om det hele måske ser rigtigt ud på din egen computer eller mobil.

Der findes i dag mange firmaer der tilbyder billige hjemmesider, som hurtigt smækkes sammen med smarte programmer uden man behøver, at at have kendskab til den bagvedliggende kode, og det kan meget nemt gå ud over kvaliteten.

Test:
Med websitet validator.w3.org kan du teste kodekvaliteten af din hjemmeside. Der må ikke være nogen errors som er markeret med rødt, men der kan være gule warnings som er acceptable.

Eksempel:
Herunder kan du se et udsnit af resultaterne fra en tilfældig hjemmeside. acceptabel “Warning”, som egentlig bare fortæller at der er noget kode som ikke længere er nødvendig i nyere browsere. Og så er der en mere alvorlig “Error”, som fortæller at der er er fejl i hjemmesidens kode. Heldigvis kan de fleste browsere vise siden rigtig ved mange fejl, med det det er ikke det samme som det er okay.

Eksempel på fejl i en hjemmesides kode

Er din hjemmeside optimeret til at blive fundet i søgemaskiner?

Selv verdens flotteste hjemmeside er værdiløs hvis der ikke er nogen der besøger den. Og nogle af de bedste besøg man kan få, er dem der kommer fra søgemaskinerne hvor der er blevet søgt på præcist det du tilbyder.

Der er mange ting som spiller ind når det kommer til gode placeringer i søgemaskiner som Google. Der skal f.eks. godt indhold til, og der skal gerne være andre gode hjemmesider som linker til din hjemmeside. Og så er selve hjemmesidens design og opsætning vigtig, det er den del der typisk omtales som teknisk SEO, og det er den del vi har fokus på her hvor vi kigger på hvor god en hjemmesides design er.

Test:
SEO Site Checkup – giver et indtryk af hvordan det står til med det mest grundlæggende inden for hjemmesidens teknisk SEO -og det er fint til at få en ide om hvordan det nogenlunde står til. Man kan betale for at få adgang til flere funktioner, men så er der måske andre værktøjer jeg hellere vil anbefale. Testen kan også godt give “Failed Checks” på enkelte punkter der i virkeligheden ikke har nogen betydning for hjemmesidens SEO.

Testen kan også godt give “Failed Checks” på enkelte punkter der i virkeligheden ikke har nogen betydning for hjemmesidens SEO. Det kan f.eks. være nyttigt at bruge Google Analytics, for at forså hvordan ens hjemmeside benyttes, men dels findes der andre analyseværktøjer og dels gør Analytics i sig selv absolut ingen ting for at opnå bedre placeringer. Og for et website som ikke har enorm meget trafik og kun henvender sig til danskere så giver det heller ingen mening af bruge et CDN (Content Delivery Network). Men testen er stadig fin til at få et indtryk af om man bør få kigget nærmere på hjemmesidens tekniske SEO.

Vær opmærksom på du kun kan foretage én test i døgnet uden at være betalende medlem.

Eksempel:
Her ser du et eksempel på en score i SEO Site Checkup. I det her tilfælde er de fire “Failed Checks” bevidste fravalg. Det er ting som manglende Analytics, CDN, SoMe knapper og en synlig e-mail, og ingen af disse har noget reel betydning for placeringer i Google.

Jeg vil også lige nævne Google Search Console, selv om du selvfølgelig allerede bruger den ikke? Her kan du blandt andet måle søgetrafikken fra Google til dit websted. Men du bliver også gjort opmærksom på problemer omkring din hjemmeside.

Det visuelle design og alle de enheder det vises på

Som jeg i starten var inde på, så kan man sagtens have en dårlig hjemmeside selvom den ser flot ud, men det er ikke det samme som at det visuelle design er uden betydning.

Det er muligt du både er dygtigere, billigere og leverer et bedre produkt eller service end dine konkurrenter. Men fordi det ofte er din hjemmeside som potentielle kunder først ser, så er det er oplevelsen af din hjemmeside der i første omgang danner grundlag for hvordan din virksomhed og det du tilbyder opfattes.

Derfor skal din hjemmeside selvfølgelig have et flot design, men endnu vigtigere så skal det visuelt matche din virksomheds identitet og være målrettet netop de kunder du henvender dig til. Design er dog ikke noget der sådan umiddelbart kan testes med en webservice, men hvis vi går du fra du har et godt og gennemtænkt design, så skal det stadig vises korrekt på alle de enheder og de browsere dine potentielle kunder benytter – og det er noget vi kan teste.

Test:
Et mobilvenligt design er i dag super vigtigt, og Google har derfor lavet en side hvor du kan teste mobilvenlighed.

Googles test for mobilvenligt design, giver et grundlæggende billede af om siden fungerer på en skærm i mobilstørrelse, men bare fordi testen siger den er godkendt, er det ikke nogen garanti for at siden også ser pæn ud på alle enheder. Så brug altid lidt tid på selv at se din hjemmeside på så mange forskellige computere, mobiler og tablets, som du kan komme i nærheden af.

Der er nok ikke ret mange som har adgang til mange forskellige PC’er, Mac’s, iPhones, Android mobiler osv. så findes der heldigvis online services som kan hjælpe med at teste på hundredevis af enheder. Desværre er der ikke længere nogen af disse service som tilbyder en ordentlig gratis test, du kan dog prøve en “trail” på f.eks. Browserstack, bare husk at afmeld igen. Der er også Browsershots som tilbyder gratis test på nogle enheder, men denne side er ikke længere hvad den har været.

Eksempel:
Sådan ser webkilde f.eks. ud på mobil, tablet og desktop.

Kunderejse, brugeroplevelse og konvertering

Når en virksomhed har investeret i en god hjemmeside, så er det selvfølgelig fordi der er en formål med det. Det kan handle om branding og kommunikation, men ofte er målet at erhverve og fastholde kunder – og det er en hjemmeside rigtig god til, hvis den laves rigtig.

De emner vi har kigge på nu, har alle sammen en direkte indflydelse på den brugeroplevelse den besøgende har på hjemmesiden. Men en god brugeroplevelse handler f.eks. også om brugervenlighed, at man opfylder det behov der ledte brugeren ind på hjemmesiden, og så gør det jo ikke noget hvis hjemmesiden skiller sig positivt ud i forhold til konkurrenterne.

Brugeroplevelsen har en direkte indflydelse på hvor godt hjemmesiden konvertere besøg til kunder eller leads, men det er også vigtigt der er tænkt over den samlede kunderejse, der kort forklaret skridt eller punkter en kunde gennemgår før, under og efter de bliver en kunde i virksomheden. Det går dermed ud over selve hjemmesidens design, men det er vigtigt med er tænkt ind i hvordan hjemmesiden er opbygget.

Lidt mere end en simpel test:
Webanalyse værktøjer som Google Analytics og Matomo, kan give et godt indblik i hvor god konverteringen på hjemmesiden er, og de kan også give data om dele af kunderejsen. Det er sikkert noget du som hjemmesideejer allerede arbejder med, eller også har du et bureau som tager sig af den del for dig, det er også lidt mere kompliceret end en enkelt test du kan køre som de foregående tests, så det vil vi ikke komme nærmere ind på i dette indlæg.

Der findes dog en anden type værktøj, som kan give dig en forholdsvis god indsigt hvordan det ser ud omkring brugeroplevelse, kunderejse og konvertering, og det er noget der hedder Session Recordings, og det går ud på at man via en stump kode, kan lave en lille video af hvordan faktiske brugere bevæger sig rundt på din hjemmeside. Og det er både nemt at bruge og forstå, men det kræver at du har mulighed for at indsætte en lille stump kode på hjemmesiden.

Session Recordings er indbygget i Matomo Cloud og men du kan også få en gratis prøve periode på værktøjer Smartlook.

Note: Vær opmærksom på, at man som med alle typer værktøjer der kigger på besøg og brugeradfærd skal sikre sig, at man ikke ved en fejl kommer til at indsamle personlig information uden samtykke. Både Matomo og Smartlook hævder at være GDPR compliant, men det kræver selvfølgelig at det bliver sat rigtig op.

Har du brug for hjælp omkring din hjemmeside? Så er vi altid klar til at hjælpe!
Kontakt os