Har din hjemmeside virkelig brug for cookies?

Thomas Balle
03. jun. 2020

Næsten hver gang vi besøger en hjemmeside får vi smækket et banner eller popup i hovedet om, at websitet benytter cookies, og det skal vi så acceptere inden vi kan gøre det vi kom efter. Nogle gange skal vi først tage stilling til hvilke cookies vi vil acceptere, mens nogle ganske få websites tilbyder en knap hvor man bare kan sige nej tak – sådan som det faktisk kræves. Din hjemmeside gemmer sikkert også cookies på dine besøgendes enheder, men spørgsmålet er om du virkelig har brug for det?

Cookies har været brugt siden midten af 90erne, og de er super nyttige fordi det er muligt for en hjemmeside at gemme oplysninger på den besøgenes enhed. Disse kan så kan læses igen næste gang hjemmesiden besøges fra samme enhed. Det er f.eks. smart til at huske et login eller andre indstillinger, men det kan også bruges til at tracke den besøgenes færden på nettet, hvilket er smart for os marketingfolk – for jo mere vi ved om en person, jo mere målrettet markedsføring kan vi lave.

Det er naturligvis ikke i forbrugerens interesse at blive tracket via cookies (eller andre tracking metoder), og en dag var der et eller andet sted i EU, en som opdagede at cookies ikke kun var lækkert bagværk, som kunne nydes til kaffen. Jeg ved ikke om chokket var så stort at vedkommende faldt ned og slog hovedet, med løsningen blev, at hver enkelt website skulle informere og kræve samtykke om de her tracking cookies. Intentionen var helt sikkert god, men implementeringen har betydet en stærk foringelse af brugeroplevelsen på internettet, uden det indtil nu har betydet den store forskel for privatlivet.

De fleste hjemmesideejere har i dag installeret Google Analytics, som benyttes til at indsamle statistik om hjemmesidebesøg, og her benyttes der f.eks. cookies som skal udløse en anmodning om accept. Som hjemmesideejer bør man dog gøre op med sig selv om de indsamlede data også er en foringelse af brugeroplevelsen værd – og det kan det godt være, hvis man gør aktivt brug af disse data til f.eks. at forbedre brugeroplevelsen på andre punkter, eller til at få mere værdi ud af den digitale markedsføring. Det ironiske er bare alt de fleste mindre virksomheder slet ikke gør brug af de data som de indsamler.

En cookie-fri fremtid

Problemet med cookie lovgivningen er måske, at den fra starten har været lidt uklar, og det har været op til de enkelte medlemslande at implementere deres fortolkning af den. I starten mente mange, at det var nok med en varsling om brug af cookies, og at passiv samtykke var nok. Nu har EU dog præciseret at der skal aktivt samtykke til, hvilket så har resulteret i at mange har valgt at forulempe deres besøgende med et stort popup banner som blokere hjemmesiden indtil man har sagt ja tak. En nylig dansk dom fra 2020 har dog gjort det klart, at det skal være lige så nemt at sige nej tak som det er at sige ja tak.

Jeg ved ikke hvor mange der vil sige ja til tracking, når man nemt at sige nej – men jeg tror ikke det er ret mange. Dermed giver det pludselig langt mindre værdi for virksomheder, at bruge cookies og tracking. Og faktisk er cookies eller andre former for tracking af de besøgende heller ikke nødvendige for de fleste virksomheder, man kan stadig indsamle anonym besøgsstatistik, som giver et for de fleste tilstrækkeligt billede af hvordan hjemmesiden performer.

Nogle har spået vi er på vej ind i en cookie-fri fremtid, der tror jeg ikke helt vi er endnu eller inden for den nærmeste fremtid, men jeg er overbevist om flere vil fravælge brug af cookies og tracking på deres websites – det har vi f.eks. gjort her på webkilde.

Undgå cookies og dermed cookie-popups – hvis du kan

Jeg vil ikke benægte der kan være fordele ved at tracke ens brugere for at få en bedre indsigt i brugeradfærd eller for at foretage mere målrettet markedsføring. Men forestil dig en hjemmeside hvor dine potentielle kunder som det første ser det du har at tilbyde, frem for en irriterende cookie-popup. Mon ikke det vil give et bedre førstehåndsindtryk og måske en anelse bedre konvertering? 

Hvis du ikke aktivt bruger din cookie-tracking til noget eller hvis du ikke kan dokumentere det giver nogen værdi, så stop med det. En cookie-fri hjemmeside er en nem måde at skille sig positivt ud i forhold til konkurrenterne, og det kan endda bidrage til en hurtigere hjemmeside, hvis du får ryddet op i forskellige tracking scripts.

Der findes faktisk alternativer til Google Analytics, som f.eks. Matomo, der både er GDPR- compliant og som nemt kan sættes op til at være helt cookie-fri.

Har du brug for hjælp omkring din hjemmeside? Så er vi altid klar til at hjælpe!
Kontakt os